Adres:Vondelstraat 140, A’dam
Bouwjaar:1882
Restauratie architect:Buro van Stigt
Oorspronkelijke architectA. L. van Gendt
Opdrachtgever:Stadsherstel Amsterdam NV
Bouwbedrijf:Nico de Bond
Start bouw:2019
Jaar van oplevering:2018
Bijzonderheden:t.b.a.

Publicaties/video

  • publicatie
  • publicatie
  • publicatie

Hollandsche Manege

Het in 1882 gebouwde neoclassicistische gebouw is de oudste stadsmanege van Nederland en staat in hartje Amsterdam, ingesloten tussen de Overtoom en de Vondelstraat. Ook biedt de Manege onderdak aan het Levend Paardenmuseum dat zich inzet om de kunst van het traditionele Carrousel en dameszadel-rijden in leven te houden.

Anno 2017 voldeed het gebouw met name op het gebied van dierenwelzijn niet meer aan de moderne eisen en was het gebouw in haar algemeenheid verwaarloosd. De paarden stonden nog in monumentale en sinds 2017 verboden Stands, de allure van de rijk versierde 1e Rijbaan, Vestibule en Foyer waren verdwenen en maakten een vervuilde indruk.

Tijdens de renovatie zijn de Stands aangepast door telkens 2 Stands samen te voegen tot 1 paardenbak en zijn de bakken voorzien van nieuwe hekken gebaseerd op de oorspronkelijke tekeningen waardoor de Manege weer voldoet aan de huidige normen voor Paardenwelzijn. Twee Stands zijn behouden en getransformeerd in “museumstands”.

Ter plaatse van de Vestibule is de in het verleden geplaatste noodtrap naar de zijkant van de Manege verplaatst waardoor de ingreep op het plafond van de Vestibule hersteld kon worden en het “Mars-relief” weer zichtbaar is.

De Tribunes zijn in hun oorspronkelijke vorm teruggebracht en de Rijbaan en Foyer zijn in hun glorie hersteld, waarbij het zinken dak met de lichtstraten van de Rijbaan helemaal zijn vernieuwd. Tevens is de doorgang naar de Overtoom hersteld.

Door een doorgang te realiseren ter plaatse van het voormalige toilet naar de hooizolder en een deel van deze zolder in te richten als kantoor konden de monumentale ruimtes beneden ingericht worden tot Museumkamers en Presentatiekamers voor de dameszadels.

Installatie technisch is het gehele gebouw gasloos gemaakt en is het dak van de 2e Rijbaan vervangen voor lichtdoorlatende zonnepanelen.