Adres: | Hannie Dankbaarpassage 47, Amsterdam |
Bouwjaar: | ca. 1900 |
Restauratie architect: | Buro van Stigt |
Oorspronkelijke architect | Dienst der Publieke Werken |
Opdrachtgever: | Stichting TROM |
Bouwbedrijf: | VOF Strukton de Nijs |
Start bouw: | 2013 |
Jaar van oplevering: | 2015 |
Bijzonderheden: | Prijzen: Geurt Brinkgreve Bokaal Pieter van Vollenhovenprijs – herbestemming Europa Nostra Award – Conservatie Gulden Feniks – transformatie Steden in beweging Award Amsterdam Cultuur Award Fiabci Prix d’Exellance Award Nominaties Amsterdamse Architectuur Prijs Gouden Priamide |
Tramremise de Hallen
Op 5 februari 2015 zijn De Hallen Amsterdam officieel geopend door burgemeester Eberhard van der Laan. Niet alleen een levendige plek voor de mensen uit de 19de eeuwse Kinkerbuurt (Stadsdeel West) maar voor alle Amsterdammers. De oude tramremise uit ca. 1900, rijksmonument aan de Tollenstraat en Bellamyplein heeft binnen een bouwperiode van krap twee jaar een nieuw en bruisend leven gekregen.
De voormalige tramremise was tot 1996 het domein van het Amsterdams Gemeentelijk Vervoer Bedrijf (GVB) , trams en bussen werden hier opgeknapt en onderhouden. Nu is het een centrum voor media, cultuur, mode en ambachten. En daarbinnen ruimte voor kleinschalige werkgelegenheid. De TROM, de stichting die De Hallen heeft ontwikkeld, deed dat vanuit een niet winst beogende visie en zal de komende tien jaar de beheerorganisatie vormen van dit nu al spraakmakende complex.
Architectenbureau Van Stigt werd in 2007 al benaderd voor de herinrichting van de Tramremise. Het rijksmonument had een culturele bestemming gekregen met ruimte voor een muziektheater, jazzclub en een bioscoop met 8 zalen. Verder werd er ruimte gecreëerd voor o.a. een bibliotheek, crèche, hotel, horecafaciliteiten en andere bedrijf- en werkruimten. Het complex, in fases gebouwd tussen 1901 en 1928, biedt door het karakteristieke front van de verspringende hallen veel mogelijkheden maar kent ook beperkingen. Wij hebben gekeken, vanuit onze visie, dat de functies binnen een gebouw de vorm ervan moeten volgen en hoe het brede scala van voorzieningen zo passend mogelijk in het gebouw gesitueerd kunnen worden. Bij dit proces zijn de toekomstige gebruikers en de buurt nauw betrokken geweest, zodat het complex een trekpleister wordt voor alle Amsterdammers, maar tevens een ruimte waarin de gebruikers met veel plezier zullen verblijven en werken. De prachtige centrale hal van de monumentale tramremise is de Passage die loopt van de Ten Katemarkt over de Tollensstraat naar de Bilderdijkkade. Vanuit de Passage is ook het nieuwbouwgedeelte bereikbaar dat uit woningen, bedrijfsruimte en een parkeergarage (ca. 250 parkeerplaatsen) zal bestaan, en door Van Wijnen is ontwikkeld. Wij hadden de ontwerpfase van de herinrichting van de tramremise in 2009 afgerond met de toenmalige ontwikkelaar Burgfonds, compleet met bouwvergunning en startklaar, echter door de economische omstandigheden en allerlei andere politieke beslissingen is het project toen niet ten uitvoer gekomen.
Nieuwe start
Begin 2010 heeft de deelraad besloten dat er opnieuw gekeken moest worden naar plannen tot behoud van de oude Tramremise, een nieuwe fase van meedenkende buurtbewoners, planontwikkeling is toen van start gegaan. Een nieuwe projectontwikkelaar is gevraagd om van voren af aan te kijken wat er mogelijk zou zijn met de Tramremise. De gemeente heeft de buurt gevraagd weer een klankbordgroep te vormen zodat meegedacht zou worden met de ontwikkelaar voor de nieuwe ontwikkeling. Andre van Stigt en Jet van den Heuvel hebben zich toen vanuit betrokkenheid bij De Hallen aangesloten bij de klankbordgroep en het initiatief van een Ambachtencentrum in de Hallen gelanceerd. Uit de door de raad voorgestelde klankbordgroep is mede, op voorstel van de toenmalige projectleider, het initiatief ontstaan met de ideeën uit de buurt en daarbuiten een alternatief 2e plan in te dienen, naast het plan van de ontwikkelaar. Deze vorm van burgerbetrokkenheid is bijzonder. In het voorjaar van 2010 hebben een aantal partijen het initiatief genomen tot de oprichting van de Tramremise Ontwikkeling Maatschappij (TROM) naar een eerder voorbeeld van de Bom (Buurt Ontwikkeling Maatschappij) ooit door o.a. van Stigt, samen met Schaefer e.a, opgericht om het project de Graansilo’s aan het IJ te ontwikkelen. In oktober 2011 is na een zware selectieprocedure het plan van de TROM gekozen om de ontwikkeling verder ter hand te nemen. Na verdere voorbereidingen is de bouw in december 2012 van start gegaan. De Hallen zijn in verschillende fases opgeleverd, waarvan de eerste fase van onder meer de Passage en drie huurders in april 2014 en de laatste fase in het najaar van 2014.
Over de Hallen Amsterdam valt nog veel meer te vertellen, 20 jaar plannen maken voor hergebruik van de Tramremise maar ook de bijzonder financieringsvorm en het opdrachtgeverschap door de stichting in crisistijd.
Er is een boek verschenen “Nieuw Leven in De Hallen”, dit is gratis te downloaden op de website van